Nasi Goreng Ikan Masin (yang tak masin)

Assalamualaikum. Hello. 
Semalam akibat terlalu lapar, aku dan husband singgah makan di sebuah kedai mamak dekat Tesco Nilai. Sebelum nak shopping barang dapur, pekena nasi goreng ikan masin dulu. 

Kecewa lah. Masa order, aku minta nasi gorengnya dibuat pedas. Biasalah tekak melayu, makanan akan jadi bosan dan plain kalau tak ada sedikit kepedasan. Tapi, yang sampai secebis cebisan cili pun aku tak nampak. Aku suruh husband mintakan cili api potong. Kalau aku yang minta mau mengamuk. Hihi. Aku jarang mengamuk kat kedai makan walaupun selalu pelayan lambat ambil order, order lain dapat lain, order sejam kemudian baru dapat makanan. Tapi aku jarang nak marah benda-benda macam tu sebab masih boleh bersabar. 

Tapi semalam. Ya Allah. Aku lapar sejak tengah hari membawa ke petang, husband cuti duduk di rumah. Jadi, sebaik aku habis kerja jam 5.30, terus shoot ambil suami di rumah dan terus ke tesco tesco beli barang dapur. Macam-macam benda menyakitkan hati terjadi bila perut tengah lapar. Kereta nak masuk simpang tak bagi signal, bawa kereta atas jalan besar macam bersiar siar kat jalan kampung. Geram tau. 

Bila perut tengah teruja nak makan sebab lapar level 60, boleh pulak makanan yg kita order tu jadi hampeh. Oh ya, air pulak aku order nescafe o ais tanpa gula. Aku siap ulang order, "tak nak gula ya". Dia pun nampaknya faham dan ulang semula apa aku cakap. Tapi nescafe yang sampai tu manis potong kaki! Aku tak sampai hati nak suruh dia buat semula, sudahnya aku telan je lah! Allah. Menguji kesabaran betul. 

Waktu makan nasi goreng ikan masin yang tak pedas langsung di mamak tu, suami cakap "Eh dia tak letak kailan ke dalam nasi goreng ni". Sebab selalunya nasi goreng ikan masin ni memang jodoh dia sayur kailan lah, baru terangkat rasa dia tu. 

Lalu, suami cadangkan kita beli kailan dan ikan masin di Tesco dan suruh aku buat nasi goreng ikan masin keesokan harinya. Makan terjadilah nasi ini. Panjang pulak cerita aku. Bengang punya pasal kan. 

Buat sendiri lebih puas hati tau.
Tak masin sangat sebab teragak-agak nak bubuh ikan masin banyak, takut termasin. Tapi masih ada rasa ikan masin, itu dah cukup. Kalau tak masin boleh bubuh garam sikit. 



Yang ni baru tambah nasi setelah habis pusingan pertama. Muehehe.

Bahan-bahan. 

1. Bawang putih - 4 ulas.
2. Bawang merah kecil - 3 ulas 
3. Cili api merah+hijau - 15biji (ikut selera masing-masing ya)
4. Ikan masin talang. (Saya ambil bahagian isi potong nipis 5 slices. Sebelum itu, saya rasa sedikit ikan masin untuk measure tahap kemasinannya.) 
5. Kailan. (Ikut suka nak banyak mana) 
6. Telur sebiji

Cara-cara.

Tumbuk bahan 1,2,3,4. Tumis sehingga sedikit garing dan bertukar warna karamel. 

Masukkan kailan. 

Masukkan nasi. Gaul rata. 

Buat lubang di tengah kuali dan masuk telur. Setelah telur masak, gaul rata bersama nasi. 

Pastikan rasa nasi dahulu sebelum dipindah masuk ke dalam pinggan ya. Kalau terlalu masin, tambah sedikit gula untuk stabilkan tahap kemasinan. Kalau tawar, masukkan garam. 

Selamat mencuba!

Comments

Popular Posts